تحولات منطقه

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با کمبود ۵ هزار و ۲۰۰ هزار استاد در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم.

از اسکان دانشجویان خوابگاهی روی زمین تا کمبود ۵ هزار و ۲۰۰ هزار استاد بالینی و علوم پایه
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سید جلیل حسینی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن بررسی وضعیت زیر ساخت های آموزشی پزشکی کشور پس از افزایش ظرفیت گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان از ۸ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و در مجموع ۵۱ هزار دانشجو خواهیم داشت.

وی ضمن عذرخواهی از دانشجویان و استادان گفت: از استادان و دانشجویان برای اینکه بتوانند آموزش با کیفیت داشته باشند و با شرایط دشوار مواجه شده اند عذرخواهی می کنم و امیدوارم این مشکلات مرتفع شود.

 حسینی، با اشاره به الزام مصوبه شورای عالی و اجرای آن در دانشگاه ها گفت: این قانون چهارساله بوده و با وجود مشکلات ایجاد شده، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار به ادامه آن دارند و تنها اجرای آن را تا فراهم سازی زیر ساخت های آموزشی لازم در دانشگاه ها متوقف کرده است. در حالیکه مصوبه افزایش ظرفیت پیوست بقیه زیرساخت های آموزشی را داشته است و اجزا نشده است .

معاون آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت دانشگاه ها، کلاس ها، استادان و فضای دانشجویی دانشگاه ها را محدود خواند و تاکید کرد: این زیر ساخت ها که در طول سالیان گذشته تهیه شده برای ۷ تا ۸ هزار نفر کفایت داشتند و برای این حجم از افزایش دوبرابری ناگهانی دانشجو، ظرفیت و کارایی ندارند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این افزایش ظرفیت بایستی با اجرای پیوست بودجه و افزایش فضای آموزشی همراه باشد، در حالی  که بودجه آن تامین نشد و تنها افزایش ظرفیت اتفاق افتاد.

وی آموزش پزشکی را موضوعی دوسویه و تعاملی دانست و یادآور شد: کسانی که با آموزش پزشکی آشنا هستند می دانند که این حجم از دانشجو به کیفیت آموزش آسیب خواهد زد. استادان و دانشجویان را دچار زحمت و دردسر خواهد ساخت و موجب نگرانی و دلسردی آنان خواهد شد .

حسینی، در پاسخ به این پرسش که "با توجه به افزایش ظرفیت ایجاد شده، آیا تضمینی برای کیفیت آموزش وجود دارد؟ گفت: برای بهبود کیفیت آموزش تلاش خواهیم کرد اما از آن مطمئن نیستم چرا که دانشگاه ها فضای کافی و مناسبی برای آموزش دانشجویان ندارند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، از بررسی شرایط آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی مختلف خبر داد و گفت: در ماه های اخیر در دانشگاه های مختلف حضور یافته و با اعضای هیئت علمی گفت و گو داشتیم. بیشتر استادان از شرایط کلاس ها و ازدحام دانشجو گلایه دارند و این تعداد دانشجو اجازه آموزش استاندارد در آزمایشگاه، بالین و کلاس ها را نمی دهد. متاسفانه به علت اینکه فضای کافی وجود ندارد حضور و غیاب دانشجویان به درستی انجام نمی شود. گاهی دانشجویان در راهرو و یا ۲۰ تا ۳۰ دانشجو در بالین بیمار می ایستند.

وی افزود: امیدوارم دانشجویان با روش های دیگر، به جبران نواقص آموزشی بپردازند در غیر این صورت، اگر نتوانند با آناتومی آشنا شوند و یا از کتاب های مرجع استفاده کنند، طبیعتا در سطح سواد آن ها تاثیر منفی خواهد داشت. کلاس های آموزشی در رشته های پزشکی  عملی است؛ مادامی که کلاس ها به جای ۵۰ نفر با حدود ۲۰۰ نفر برگزار شود، فرصت پرسش و پاسخ و تحلیل مسلائل از دانشجویان سلب می شود.

 حسینی به تصویب این قانون در سال ۱۴۰۰ با وجود مخالفت مسئولان مختلف وزارتی و نهادهای مرتبط اشاره کرد و گفت: کشور دارای شاخص و استانداردهای مناسبی در این زمینه است. اکنون با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی در کشور مواجهیم همچنین ۲ هزار و ۹۰۰ استاد علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ استاد بالینی کم داریم در دندانپزشکی نیز اوضاع به همین گونه است و اکنون افزایش ظرفیت این شرایط را وخیم تر کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: مسئله فقط کمبود فضای کلاس یا خوابگاه نیست، بلکه در تامین وسایل آموزشی این کمبود وجود دارد. این نکات به مسئولان پیش از این هم اعلام شده و این تصمیم با وجود مخالفت کارشناسان گرفته شده است.

وی با خرسندی از توقف این مصوبه از سال ۱۴۰۴ گفت: گاهی نمایندگان برای تامین کمبودهای مناطق خود و یا به منظور فضا سازی برای علاقمندان به کنکور رشته پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت می گیرند، این در حالی است که باید در ابتدا زیر ساخت های آن دیده و تامین شود.

 حسینی، در ادامه خواستار تامین منابع لازم برای گسترش زیر ساخت های آموزشی در دانشگاه ها شد و گفت: متاسفانه تا کنون هنوز بودجه ای پرداخت نشده است.

وی به عنوان مثال ادغام دو کلاس درس یکی از دانشگاه های کشور برای تامین فضای آموزشی لازم اشاره کرد و گفت: گاهی در کلاس تشریح، دانشگاه ها به جای آموزش عملی از طریق پخش فیلم آموزش می دهند. در خوابگاه ها نیز به دلیل کمبود تخت، دانشجوها ناگزیر با پتو روی زمین اسکان داده شده اند.وضعیت در آزمایشگاه، خوابگاه، سلف، سالن تشریح و سرویس های بهداشتی نیز به همین روال است.

 حسینی سپس از تهیه جداول کارشناسی تامین بودجه زیرساخت ها، دستگاه ها و امکانات آموزشی برای اعلام کمبودها و ملزومات دانشگاه های مختلف خبر داد و تاکید کرد: اولویت ها و محدودیت ها در دانشگاه ها استخراج و لیست شده و باید تامین شود. پیش بینی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان است تا امکانات و زیر ساخت ها برای افزایش دوبرابری دانشجو در طی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.